Hur röd var solnedgången på riktigt?

Fredgskvällen bjöd på en färgsprakande solnedgång med horisonten glödande i varmt djuröda nyanser. Ändå, när man ser på alla bilder som delades på Facebook så var det en betydligt kyligare, mer blå- och lilaaktig himmel som folk hade förevigat. Vad beror det på?

Nå det beror ju förstås på att våra kameror, då de är inställda på helautomatik och får bestämma vitbalansen själva, så tänker de ”här måste det vara något fel, så där rött är ingenting, bäst att jag skruvar upp det blåa.”

De är inställda enligt det som uppfattas som normalt: en genomsnittlig eftermiddag i Tokyo med blå himmel, eller någonting ditåt. Och sedan när de ställs inför en nordisk solnedgång i september så blir det inte riktigt sådär varmt och rött på bilden som när vi såg det med egna ögon.

Ta nu min egen Nikon till exempel. Så här tyckte den att solnedgången borde se ut:

Sommaren 2017-184.jpg

Här är vitbalansen ställd på 2650 Kelvin. Kalla mig galen, men så här blå var solnedgången definitivt inte! Den var betydligt rödare än så här.

Vi ska se vad Lightroom, bildbehandlingsprogrammet som jag använder, tycker om kvällsskyn och hur den borde se ut. Så här:

Sommaren 2017-187.jpg

Skillnaden är inte hårresande stor precis. Lightroom tolkade bildens vitbalans som lite varmare än kameran, 3250 Kelvin. Men fortfarande betydligt blåare än jag såg den solnedgången.

Hur såg jag den då? Nå så här:

Sommaren 2017-188.jpg

Det här är exakt samma bild, men med vitbalansen ställd på 8500 för att behålla den varma röda glöden som automatiken ville färga kyligt blå. Det här är på riktigt så som mitt mänskliga öga såg den. Den var absurt, nästan komiskt glödande röd. Så som den bara är här på våra breddgrader så här års.

Och jag vågar påstå att det här är närmare hur också ni såg solnedgången än hur både min kameras och mitt bildbehandlingsprograms automatik tolkade den.

Jag fotar för övrigt alla mina bilder i RAW, så att jag ska kunna korrigera bland annat färgtemperaturen efteråt, när kameran har varit ute och cyklat.

Fotar man i jpeg så får man mer eller mindre nöja sig med den färgtemperatur som kameran har valt åt en, för den ”låser” färgtemperaturen och alla de andra värdena när den ”framkallar” jpeg-filen åt en.

Ändå tycks folk anse att en jpeg är närmare ”sanningen”, den är ”äkta” i motsats till en bild som är behandlad till exempel i Lightroom eller Photoshop, den är ”photoshoppad”.

Vaddå, bara för att jag själv fattar beslutet om till exempel färgtemperaturen, i stället för kamerans algoritm, som bevisligen är väldigt lätt att lura och som inte har någon aning om vad som är viktigt i bildens motiv.

Who you gonna believe? Ditt eget öga eller algoritmen i din iphone, din Canon eller Nikon eller vad du än plåtar med?

Jag vet vilket jag tror mer på.

Publicerat av

marcusrosenlund

Vetenskapsjournalist, allmän pratmakare och inbiten fotoentusiast.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s